شیدسچپج
۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱۱۲
۳۴۵۶۷۸۹
۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶
۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳
۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰
۳۱۱۲۳۴۵۶
انتشارات کمیته ایرانی ICC

 

برنامه کاری کمیسیون محیط زیست و انرژی کمیته ایرانی ICC:

 

فعاليت‌هاي كميسيون محيط زيست و انرژي اتاق بازرگاني بين‌المللي از سال 2007 آغاز شده و همچنان در حال شكل گيري است. فعاليت‌هاي كميته ايراني ICC در اين كميسيون از يك‌سو در چهارچوب برنامه‌هاي كلي كميسيون مي‌باشد و از سوي ديگر به دليل اهميت ايران در ذخاير، توليد و تجارت نفت و گاز، در حال و آينده، نقش كميته ايراني ICC مي‌تواند از اهميت ويژه‌اي برخوردار باشد.

 

فعاليت‌هاي كميسيون در زمينه‌هاي تغييرات آب و هوا، اقتصاد سبز، انرژي و انتقال تكنولوژي‌هاي روز با اهداف كميسيون محيط زيست و انرژي اتاق بازرگاني بين‌المللي همسو مي‌باشد. فعاليت اين كميسيون در ايران مسائل ديگري را هم پيگيري مي‌نمايد كه به طور كلي با اهداف كميسيون اصلي در پاريس هم‌جهت مي‌باشد ولي انطباق بيشتري با نيازهاي كشور دارد.

 

برنامه های در دست انجام کمیسیون محیط زیست و انرژی کمیته ایرانی ICC :

 

برنامه‌های کمیسیون محیط زیست و انرژی ICC در سال 2015 بر مبنای ارائه پیشنهادات و مکانیزم‌های مورد نیاز برای مقابله با تغییرات آب و هوا، رسیدن به اقتصاد سبز و توسعه پایدار تدوین گردیده است. برنامه‌های کمیسیون محیط زیست و انرژی کمیته ایرانی ICC در سال 1394 نیز با در نظر گرفتن اهداف کلی فوق به شرح ذیل می‌باشد:


1- کمک به تعاملات ICC در غالب کارگروه اقتصاد سبز با دست‌اندرکاران سیاست‌گزاری‌های انرژی و محیط زیستی در کمیته‌های ملی کشورهای غرب آسیا. در صورت رفع تحریم‌ها کمیسیون در نظر دارد که اقدامات لازم را برای تشکیل یکی از اجلاس‌های آتی کمیسیون محیط زیست و انرژی ICC در ایران انجام دهد.


2- از آنجا که صرفه‌جویی انرژی در ایران از اولویت خاصی برخوردار است و بند ق تبصره 2 بودجه هم راهکارهای گسترده‌ای را در این موارد ارائه نموده است پیگیری این مهم در اهداف کاری سالانه کمیسیون قرار دارد. در این رابطه با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت جلسات متعددی تشکیل گردیده و قرار است سمینارهای مربوط به مصرف بهینه و صرفه‌جویی در انرژی در بخش‌های مختلف و با کمک کمیسیون در این سال شکل گیرد. در این مورد همکاری با سایر کمیسیون‌های ICC در ایران بالاخص کمیسیون‌های بانکداری و تجارت و سرمایه‌گذاری پیگیری می‌گردد.


3- در مورد توسعه پایدار، ICC منشوری را تحت عنوان «ICC Business Charter for Sustainable Development» تدوین نموده است. کمیسیون محیط زیست و انرژی این منشور را در اختیار صاحبنظران ایرانی قرار داده و قرار است پیشنهادات به کارگروه اقتصاد سبز ICC که راغب به جهانی شده این منشور است، انتقال داده شود.


4- کمیسیون محیط زیست و انرژی کمیته ایرانی ICC در نظر دارد که در سال جاری همکاری‌های نزدیکی را علاوه بر سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت با صندوق ملی محیط زیست و صندوق نوآوری و شکوفایی در رابطه با طرح‌های انرژی و محیط زیستی داشته باشند. همکاری با سازمان محیط زیست در رابطه با تغییرات آب و هوا و کاهش گازهای گلخانه‌ای ادامه می‌یابد و تعدادی از اعضاء کمیسیون در جلسات برنامه‌ریزی برای اعلام انتشارات گازهای گلخانه‌ای که از طرف این سازمان تشکیل می‌گردد، شرکت می‌نمایند.


5- کمیسیون در نظر دارد میزگردی را با شرکت‌های خصوصی داخلی و بین‌المللی که در انرژی و محیط زیست فعالیت دارند برای تعامل و جذب سرمایه‌گذاری و در راستای حذف تحریم‌ها تشکیل دهد.